
🌿Äntligen blev det av att åka båt på Dalslands kanal. Vi gick ombord vid Långbrons sluss, nära Dals Långed, och under tre timmar passerade vi elva slussar medan landskapet sakta gled förbi.

En del av upplevelsen var också lunchen ombord. Varmrökt lax smakar kanske extra gott när man sitter på en kanalbåt en vacker sommardag.
Det var också speciellt att få färdas genom akvedukten i Håverud, något jag tidigare bara hade betraktat från utsidan. Att glida fram högt ovanför vattnet gav ett helt annat perspektiv.

Vi hade en timme på oss att strosa runt i Håverud innan rälsbussen tog oss tillbaka till Långbrons sluss och vår väntande bil.

Det blev ett härligt sommaräventyr och jag tror redan att jag vet vad jag vill göra nästa år – då får det nog bli hela vägen från Håverud till Bengtsfors.🌿

Lämna en kommentar